Wat is Virtuele Montage?
Als we een video montage programma op de PC goed willen gebruiken, dan is het heel belangrijk dat we ook begrijpen hoe een montage programma werkt.
Vandaag monteert zo goed als iedereen video op een computer.
Deze vorm van monteren wordt ook wel ‘virtuele montage’ genoemd.
Maar, waar komt deze benaming vandaan? Waarom wordt dit virtueel genoemd?
Als we het begrip ‘virtueel’ opzoeken, dan krijgen we volgende uitleg hiervoor:
Iets wat niet echt is, maar wel echt lijkt of wat slechts denkbeeldig is.
Waar slaat dit nu eigenlijk op in verband met een montage systeem?
Om dit te begrijpen, kunnen we best de volgende vraag stellen:
Stel dat ik drie uren aan beeldmateriaal heb ingeladen op de harde schijf van mijn computer.
Van die drie uren beeldmateriaal maak ik een film van anderhalf uur.
Hoeveel uren video heb ik uiteindelijk op mijn harde schijf?
Het antwoord hierop is drie uren.
Een groot aantal mensen denkt nog steeds dat de montage gebeurt door het kopiëren van video naar een sequentie of een tijdslijn. Dit is fout.
Wanneer we videoclips in onze montage invoegen, dan plaatsen we alleen maar een instructie voor ons montage programma.
We maken eigenlijk een Edit Decision List (EDL) of een lijst met instructies.
Bijvoorbeeld, onderstaande lijst toont ons een montage van twee videobestanden in een nieuwe sequentie die we ‘Versie 01’ noemen.
Versie 01
001 VA1 clip abc 00:00:00:00 00:00:02:00 00:02:14:22 00:02:16:22
002 VA1 clip dfg 00:00:02:01 00:00:05:08 01:14:33:05 01:14:36:12
001 en 002 zijn de ‘edits’ die we gemaakt hebben.
Als we dus regel 1 (edit 001) lezen, dan betekent VA1 dat we van het gekozen videobestand ‘clip abc’ de Video en het Audiospoor 1 gebruiken. De twee eerste tijdcodes van de regel zijn het inpunt en het uitpunt van onze sequentie of montage. De twee volgende tijdcodes van de regel zijn de tijdcodes van het inpunt en uitpunt van onze gekozen clip abc.
We geven dus als instructie aan onze montagesoftware dat we voor het eerste beeld in onze montage, clip abc willen weergeven vanaf tijdcode 02:14:22 tot tijdcode 02:16:22
We vertellen dus aan onze software dat – wanneer we weergave (Play) selecteren in onze sequentie – onze software het betreffende videobestand moet gaan zoeken op onze harde schijf en het vervolgens moet weergeven vanaf tijdcode 02:14:22 tot tijdcode 02:16:22.
Vervolgens moet onze software het videobestand van clip dfg op onze harde schijf opzoeken en hiervan eveneens het video en audiospoor 1 weergeven vanaf tijdcode 01:14:33:05 tot 01:14:36:12. Dit is dan edit 002
V1 |
CLIP ABC |
CLIP DFG |
A1 |
CLIP ABC |
CLIP DFG |