Warning: The magic method Visual_Form_Builder::__wakeup() must have public visibility in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php on line 68 Deprecated: Required parameter $per_page follows optional parameter $orderby in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/admin/class-entries-list.php on line 173 Deprecated: Required parameter $per_page follows optional parameter $orderby in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/admin/class-forms-list.php on line 217 Warning: The magic method Visual_Form_Builder_Form_Display::__wakeup() must have public visibility in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/public/class-form-display.php on line 35 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/9/9/3/vac-film.be/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":17299,"date":"2023-03-04T23:23:56","date_gmt":"2023-03-04T22:23:56","guid":{"rendered":"https:\/\/www.vac-film.be\/?page_id=17299"},"modified":"2023-03-04T23:23:56","modified_gmt":"2023-03-04T22:23:56","slug":"drones-categorieen-en-regelgeving","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.vac-film.be\/drones-categorieen-en-regelgeving\/","title":{"rendered":"Drones – categorie\u00ebn en regelgeving"},"content":{"rendered":"

Drones \u2013 een steeds meer gebruikte wijze om te filmen – <\/strong><\/p>\n

Drones zijn momenteel overal te koop. Van de mediamarkt tot de gespecialiseerde fotowinkel zoals kamera-express-.
\nOm videocamera\u2019s te kopen moet men meer moeite doen, want men vindt ze nog enkel in de betere videowinkel.
\nDaarom lijkt het belangrijk stil te staan bij de verschillende soorten drones die er zijn, en bij de wettelijke bepalingen die het besturen van een drone bepalen.
\nZeker voor deze wettelijke bepalingen ga ik mij beperken tot de drones die m.i. door amateurs kunnen gebruikt worden.<\/h5>\n
De <\/strong>Europese dronewetgeving<\/strong>,<\/h5>\n
De Europese dronewetgeving ook wel bekend als de Europese Unmanned Aircraft Systems (UAS) Regulations, is van kracht sinds 31 december 2020. De regels gelden voor alle lidstaten van de Europese Unie. Hierdoor wordt er uniformiteit gecre\u00eberd wat ten goede komt voor de gebruiker van de drone. Ook is deze regelgeving bedoeld om de veiligheid en het beheer van drones te verbeteren.<\/h5>\n
Verschillende klasse van drones<\/em><\/strong><\/h5>\n
Drones kunnen ingedeeld worden in functie van hun gewicht en hun gebruik.<\/h5>\n
De klassieke gewichtsklassen zijn:<\/h5>\n
drones met een gewicht van minder dan 250 gram.
\ndrones met een gewicht van meer dan 250 gram en minder dan 900 gram.
\ndrones met een gewicht van meer dan 900 gram en minder dan 4 kilogram.
\ndrones met een gewicht van meer dan 4 kilogram en minder dan 25 kilogram
\ndrones met een gewicht van meer dan 25 kilogram en minder dan 150 kilogram
\ndrones van meer dan 150 kilogram<\/h5>\n
Daarnaast zijn er 3 categorie\u00ebn waarbinnen je kunt vliegen met een drone:<\/h5>\n
Open Categorie
\nSpecifieke Categorie
\nGespecifieerde categorie<\/h5>\n
We vertrekken vanuit elke categorie om te zien welk gewichtstype drone mogelijk is, en welke de specifieke eisen zijn om dit te mogen besturen.<\/h5>\n
Open categorie<\/u><\/strong><\/h5>\n
Je gebruikt je drone voor recreatieve doeleinden <\/strong>en je bent geen professionele piloot.<\/strong><\/h5>\n
Om te vliegen met een drone in de Open categorie conform de richtlijnen van de EU, moet de dronepiloot voldoen aan de volgende algemene regels:<\/h5>\n
De drone moet op elk moment zichtbaar zijn voor de piloot zonder gebruik te maken van hulpmiddelen, zoals een bril met camera’s.
\nDe drone mag niet hoger vliegen dan 120 meter boven de grond.
\nDe drone mag niet vliegen in no-fly zones, zoals luchthavens, militaire zones of andere gevaarlijke gebieden.
\nDe piloot moet de drone besturen met een afstandsbediening die is uitgerust met een Return to Home (RTH)-functie en een automatische noodstopfunctie.
\nDe piloot moet beschikken over een EU Dronebewijs (voor drones met een gewicht van meer dan 250 gram) en zich houden aan de lokale wet- en regelgeving voor het gebruik van drones.
\nDe piloot moet altijd de privacy van anderen respecteren en zich houden aan de GDPR (General Data Protection Regulation).<\/h5>\n
De EU-regelgeving voor drones onderscheidt vier gewichtsklassen voor het vliegen in de Open Categorie. Elke gewichtsklasse heeft verschillende voorwaarden en beperkingen. Hieronder volgt een overzicht:<\/h5>\n
    \n
  1. \n
    C0: drones met een gewicht van minder dan 250 gram.<\/strong><\/h6>\n<\/li>\n<\/ol>\n
    De piloot moet zich houden aan de lokale wet- en regelgeving voor het gebruik van drones.
    \nEr is geen EU Dronebewijs vereist. ( Ideaal voor elke amateurcineast)<\/u><\/em><\/strong><\/h5>\n
      \n
    1. \n
      C1: drones met een gewicht van meer dan 250 gram en minder dan 900 gram.<\/strong><\/h6>\n<\/li>\n<\/ol>\n
      De piloot moet beschikken over een EU Dronebewijs.
      \nDe drone moet voorzien zijn van een signaallicht.
      \nDe piloot mag niet vliegen boven mensenmassa’s of aaneengesloten bebouwing.
      \nDe piloot mag niet vliegen binnen een straal van 50 meter van personen, gebouwen of objecten die niet onder de controle van de dronepiloot vallen.<\/h5>\n
        \n
      1. \n
        C2: drones met een gewicht van meer dan 900 gram en minder dan 4 kilogram.<\/strong><\/h6>\n<\/li>\n<\/ol>\n
        De piloot moet beschikken over een EU Dronebewijs.
        \nDe drone moet voorzien zijn van een signaallicht en een identificatiemiddel.
        \nDe piloot mag niet vliegen boven mensenmassa’s of aaneengesloten bebouwing.
        \nDe piloot mag niet vliegen binnen een straal van 50 meter van personen, gebouwen of objecten die niet onder de controle van de dronepiloot vallen.<\/h5>\n
          \n
        1. \n
          C3: drones met een gewicht van meer dan 4 kilogram.<\/strong><\/h6>\n<\/li>\n<\/ol>\n
          De piloot moet beschikken over een EU Dronebewijs.
          \nDe drone moet voorzien zijn van een signaallicht, een identificatiemiddel en een afstandsmeter.
          \nDe piloot mag niet vliegen boven mensenmassa’s of aaneengesloten bebouwing.
          \nDe piloot mag niet vliegen binnen een straal van 150 meter van personen, gebouwen of objecten die niet onder de controle van de dronepiloot vallen.<\/h5>\n
          Specifieke categorie<\/u><\/strong><\/h5>\n
          Je gebruikt je drone voor commerci\u00eble of professionele doeleinden<\/strong> en je bent een gecertificeerde piloot.<\/strong>
          \nBinnen de specifieke categorie zijn er verschillende subcategorie\u00ebn en classes, die elk verschillende eisen stellen aan de drone, de piloot en de vluchtuitvoering.<\/h5>\n
          De gewichtsklassen in de Specifieke categorie volgens de EU-regelgeving zijn als volgt:<\/h5>\n
          Categorie C0:\u00a0\u00a0\u00a0 drones die minder dan 250 gram wegen en niet in staat zijn om schade te veroorzaken aan mensen.<\/strong>
          \nVoorwaarden:<\/h5>\n
          De piloot moet beschikken over een EU Dronebewijs en een geldige exploitatievergunning voor de C0-categorie.
          \nDe drone moet voldoen aan de technische eisen van de categorie.
          \nDe piloot moet een risicobeoordeling uitvoeren en een operationeel handboek opstellen.
          \nDe piloot moet een verzekering afsluiten die de aansprakelijkheid dekt voor eventuele schade die de drone kan veroorzaken.
          \nDe piloot moet zich houden aan de lokale wet- en regelgeving voor het gebruik van drones.<\/h5>\n
          Categorie C1: \u00a0\u00a0 drones die meer dan 250 gram wegen en minder dan 900 gram wegen.<\/strong>
          \nVoorwaarden:<\/h5>\n
          De piloot moet beschikken over een EU Dronebewijs en een geldige exploitatievergunning voor de C1-categorie.
          \nDe drone moet voldoen aan de technische eisen van de categorie.
          \nDe piloot moet een risicobeoordeling uitvoeren en een operationeel handboek opstellen.
          \nDe piloot moet een verzekering afsluiten die de aansprakelijkheid dekt voor eventuele schade die de drone kan veroorzaken.
          \nDe piloot moet zich houden aan de lokale wet- en regelgeving voor het gebruik van drones.<\/h5>\n
          Categorie C2: \u00a0\u00a0 drones die meer dan 900 gram wegen en minder dan 4 kilogram wegen.<\/strong>
          \nVoorwaarden:<\/h5>\n
          De piloot moet beschikken over een EU Dronebewijs en een geldige exploitatievergunning voor de C2-categorie.
          \nDe drone moet voldoen aan de technische eisen van de categorie.
          \nDe piloot moet een risicobeoordeling uitvoeren en een operationeel handboek opstellen.
          \nDe piloot moet een verzekering afsluiten die de aansprakelijkheid dekt voor eventuele schade die de drone kan veroorzaken.
          \nDe piloot moet zich houden aan de lokale wet- en regelgeving voor het gebruik van drones.
          \nDe piloot moet een theoretische opleiding volgen en een praktijkexamen afleggen om aan te tonen dat hij de nodige vaardigheden heeft om veilig te kunnen vliegen.<\/h5>\n
          Categorie C3: drones die meer dan 4 kilogram wegen.<\/strong>
          \nVoorwaarden:<\/h5>\n
          De piloot moet beschikken over een EU Dronebewijs en een geldige exploitatievergunning voor de C3-categorie.
          \nDe drone moet voldoen aan de technische eisen van de categorie.
          \nDe piloot moet een risicobeoordeling uitvoeren en een operationeel handboek opstellen.
          \nDe piloot moet een verzekering afsluiten die de aansprakelijkheid dekt voor eventuele schade die de drone kan veroorzaken.
          \nDe piloot moet zich houden aan de lokale wet- en regelgeving voor het gebruik van drones.
          \nDe piloot moet een theoretische opleiding volgen en een praktijkexamen afleggen om aan te tonen dat hij de nodige vaardigheden heeft om veilig te kunnen vliegen.
          \nDe piloot moet een vergunning aanvragen bij de bevoegde autoriteiten voor elk gebruik van de drone.<\/h5>\n
          Gecertifieerde categorie<\/u><\/strong><\/h5>\n
          Een ‘gecertificeerde categorie’ is een categorie van drone-operaties die is vastgesteld door de Europese Unie (EU) om de veiligheid van drone-operaties te waarborgen.
          \nDeze categorie is bedoeld voor drones die in risicovolle situaties worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld drones die boven mensenmenigten of stedelijke gebieden worden gevlogen.
          \nOm in een gespecifieerde categorie te vliegen, moet je als piloot een speciale opleiding volgen en een examen afleggen om een certificaat te behalen. Daarnaast moet de drone voldoen aan specifieke technische eisen, zoals een transponder om de locatie van de drone te kunnen volgen en een geavanceerd detectie- en vermijdingssysteem om botsingen te voorkomen.
          \nVermits hier ook de zwaardere drones onder vallen en dat deze categorie zich uitsluitend richt naar de professionele dronepiloot ga ik hier niet verder op in.<\/h5>\n
          Registratie van een drone.<\/u><\/strong>
          \nIn Belgi\u00eb moeten quasi alle drones worden geregistreerd.
          \nZijn enkel vrijgesteld van registratie de drones die door de hobbyist gebruikt worden ttz de drones die minder wegen dan 250 gram, en<\/u> die uitsluitend worden gebruikt voor recreatieve doeleinden. Dit betekent dat als je een drone hebt die minder dan 250 gram weegt en deze alleen gebruikt voor recreatieve doeleinden, je deze niet hoeft te registreren bij de Belgische luchtvaartautoriteit, het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV).
          \nHet is echter belangrijk om op te merken dat als je een drone van minder dan 250 gram wilt gebruiken voor commerci\u00eble, professionele of overheidsactiviteiten, je deze wel moet registreren bij het DGLV, ongeacht het gewicht van de drone.<\/h5>\n
          De website van het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in Belgi\u00eb is: https:\/\/mobilit.belgium.be\/nl\/luchtvaart<\/a>.
          \nHier vindt men meer informatie over de regelgeving met betrekking tot drones, het registratieproces en andere nuttige informatie voor dronegebruikers in Belgi\u00eb.
          \nRegistreren is gratis, dus kan het geen kwaad dit toch te doen.<\/h5>\n
          Kenniseisen voor het gebruik van een drone die vliegen in de \u2018 open categorie\u2019<\/u><\/strong>
          \nVoor drones die minder wegen dan 250 gram<\/em><\/strong>, gelden de regels voor de “open categorie”<\/em><\/strong> met bepaalde voorwaarden zoals de verplichting om de drone overdag te vliegen, binnen het zichtbereik te houden en niet hoger dan 120 meter boven de grond te vliegen.
          \nHoewel de Europese regelgeving de basis vormt voor de Belgische regels, kan Belgi\u00eb aanvullende voorwaarden of beperkingen opleggen voor het gebruik van drones op het eigen grondgebied. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te blijven van de specifieke regels en voorschriften voor drones in Belgi\u00eb. Dit kan worden geraadpleegd op de website van de Belgische luchtvaartautoriteit.
          \nDe Belgische luchtvaartautoriteit heet de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en heeft een afdeling genaamd de Directoraat-generaal Luchtvaart. De website van de Directoraat-generaal Luchtvaart is
          https:\/\/mobilit.belgium.be\/nl\/luchtvaart<\/a>. Hier kan men informatie vinden over de regelgeving voor het vliegen met drones in Belgi\u00eb, inclusief de eisen voor het vliegen met drones van minder dan 250 gram. Je kunt ook contact opnemen met de Directoraat-generaal Luchtvaart als je specifieke vragen heeft over het gebruik van drones in Belgi\u00eb.<\/h5>\n
          EU drone Pilootbewijs<\/u><\/strong>
          \nHet bewijs van bevoegdheid, ook wel bekend als “EU Dronebewijs” of “EU Drone Pilootbewijs”,<\/strong> is een certificaat dat aantoont dat de dronepiloot voldoende kennis en vaardigheden heeft om veilig en verantwoord een drone te kunnen besturen. Je hebt dit nodig indien uw drone meer dan 250 gram weegt.<\/strong>
          \nHet EU Dronebewijs kan worden behaald door het volgen van een erkende opleiding, waarbij de aspirant dronepiloot leert over zaken als luchtvaartwetgeving, veiligheidsprocedures, navigatie en meteorologie. Na het voltooien van de opleiding moet de aspirant dronepiloot een theoretisch examen afleggen.
          \nHet theoretisch examen kan worden afgenomen door een erkend opleidingscentrum, en het examen omvat meestal een combinatie van meerkeuzevragen en open vragen.
          \nDe exacte inhoud van het examen kan verschillen per opleidingscentrum, maar de vragen zullen over het algemeen betrekking hebben op de EU-regelgeving voor drones en de praktische aspecten van het veilig en verantwoord besturen van een drone.
          \nHet praktische aspect van het dronevliegen is niet opgenomen in het examen maar aspirant piloten moeten wel praktische ervaring opdoen voordat ze hun EU Dronebewijs kunnen krijgen. Dit kan worden verkregen door het volgen van een praktijkopleiding of door ervaring op te doen tijdens vluchten onder toezicht van een gekwalificeerde piloot.
          \nSlechts daarna zullen ze hun EU Dronebewijs kunnen krijgen.
          \nHet EU Dronebewijs is geldig in alle EU-landen en is nodig om drones te mogen besturen in de gewichtsklasse C1 en het commercieel gebruik van drones in de gewichtsklasse C0<\/h5>\n
          Het is belangrijk om te weten dat exploitanten van drones van meer dan 900 gram in de Categorie C2<\/strong> een meer uitgebreide opleiding en certificering nodig hebben dan exploitanten in Categorie C1.
          \nGezien dit quasi uitsluitend voor professionele dronepiloten geldt, ga ik er hier niet op in.<\/h5>\n
          Bedenkingen<\/u><\/strong><\/h5>\n
          Drones zijn zeker een goed bijkomend filmmiddel.
          \nHou rekening met het feit dat er altijd ongelukken kunnen gebeuren. Controleer dat in je verzekering BA gezin (familiale verzekering) de schade door je drone aan derden aangebracht gedekt is. Sluit anders een Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering af. Ik kan mij voorstellen dat als je drone van 250 gr vanop 20 m hoogte uit de lucht valt op een persoon of een voertuig er aanzienlijke schade kan ontstaan.<\/h5>\n
          Indien je een drone gebruikt voor \u2018professionele doeleinden\u2019 (als is het maar het maken van een trouwfilm) sluit dan zeker een afzonderlijke BA verzekering af.<\/h5>\n
          Het aankopen van een drone is eenvoudig.
          \nHet filmen met een (kleine) drone is technisch snel geleerd.
          \nVergeet echt nooit te controleren of er geen beperkingen zijn in het gebied waar je wenst te filmen.
          \nVolgende sites zijn belangrijk om bijkomende info te krijgen:
          \nDGLV:
          https:\/\/mobilit.belgium.be\/nl\/luchtvaart\/vliegen-met\/drones-uas<\/a>
          \nRegistratie en online opleiding volgen:
          https:\/\/mobilit.lmsdokeos.com\/nl\/learner\/catalogs<\/a>
          \nSkeyes <\/strong>\u00a0website waar je mag vliegen en waar niet:
          https:\/\/map.droneguide.be<\/a><\/h5>\n
          Nog een interessante \u00a0Youtube tutorial waar je algemene richtlijnen kunt terugvinden is:
          \n
          https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=bqgWtkMgv7M<\/a><\/h5>\n
          Aanbeveling<\/u><\/strong><\/h5>\n
          Als je overweegt een drone aan te schaffen, koop dan een zeer degelijk maar licht toestel.
          \nAls referentie stel ik de DJI-mini 3 pro voor. Dit is een toestel van 249 gram, je moet er geen licenties voor hebben. Het toestel kan beelden filmen in 4K tot 60fps.
          \nElk ander toestel is ook goed, want jij moet ermee filmen.
          \nIk zie het momenteel enkel als een benchmark die je kan helpen als je een drone wenst aan te schaffen zonder een EU-drone attest te bezitten.
          \nWens je echter een zwaarder toestel te kopen en toch een EU-drone attest te behalen, dan stel ik als benchmark de DJI Mavic 3 van 900 gram voor.
          \nBeide toestellen geven professionele filmkwaliteiten.<\/h5>\n
          ————————————————————————–<\/h5>\n
          Veel filmplezier<\/h5>\n
          Marc Huygelen<\/strong>
          \nVoorzitter<\/strong><\/h5>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

          Drones \u2013 een steeds meer gebruikte wijze om te filmen – Drones zijn momenteel overal te koop. Van de mediamarkt tot de gespecialiseerde fotowinkel zoals kamera-express-. Om videocamera\u2019s te kopen moet men meer moeite doen, want men vindt ze nog … Lees verder →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"class_list":["post-17299","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.vac-film.be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17299"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.vac-film.be\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.vac-film.be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.vac-film.be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.vac-film.be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=17299"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.vac-film.be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17299\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":17301,"href":"https:\/\/www.vac-film.be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17299\/revisions\/17301"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.vac-film.be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=17299"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}